Wij willen jou graag zo goed mogelijk helpen en proberen daarbij geen fouten te maken. Toch vind je misschien dat je niet juist behandeld bent of dat je niet de juiste informatie hebt gekregen. In dat geval horen wij dat graag, want pas dan kunnen wij in actie komen om herhaling te voorkomen.

Hoe kun je een klacht indienen?

Binnen drie maanden na de gebeurtenis kun je een brief sturen naar:

GGD Zeeland, t.a.v. de klachtenfunctionaris
Antwoordnummer 390
4460 VB Goes

Of een klacht indienen per e-mail naar klachtenfunctionaris@zorgbelang-zeeland.nl. Via dit e-mailadres is het ook mogelijk om advies of ondersteuning bij het formuleren van de klacht te vragen.

In de schriftelijke klacht moeten in ieder geval staan:

  • De datum van de klacht;
  • Eigen gegevens: naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres;
  • Zo duidelijk mogelijke omschrijving van de klacht. Over welke hulpverlening of zorg van GGD Zeeland gaat het? En met welke medewerker van de GGD is er contact geweest?

Afhandeling

GGD Zeeland gaat zorgvuldig om met persoonlijke (medische) gegevens en gaat daarbij uit van de AVG-wetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Als wij een klacht ontvangen over de werkwijze van een medewerker, neemt eerst de klachtenfunctionaris of leidinggevende contact op met de indiener. Vaak kan de klachtenfunctionaris of leidinggevende de klacht oplossen, door samen met of namens de betrokken medewerker(s) te reageren op de klacht. Dit kan mondeling of schriftelijk gebeuren. De gemiddelde behandeltijd van een klacht is zes weken.

Komen jullie er niet uit?

Als je er samen met de klachtenfunctionaris en/of leidinggevende niet naar tevredenheid uitkomt, dan verwijzen wij je naar de klachtencommissie van GGD Zeeland, of naar de geschillencommissie Publieke Gezondheid. De klachtenfunctionaris kan helpen bij het maken van een keuze hierin.

De klachtencommissie is een onderdeel van GGD Zeeland, de geschillencommissie Publieke Gezondheid niet. Je vindt de contactgegevens onderaan deze pagina.

Ben je alsnog niet tevreden met de klachtenafhandeling door GGD Zeeland, dan verwijzen wij naar de Nationale ombudsman. Zie hiervoor de contactgegevens onderaan deze pagina.

Hoe verloopt de procedure?

  • Wij bevestigen de ontvangst van de klacht. Als de schriftelijke afhandeling van de klacht, met oordeel over het onderzoek van de klacht, na afstemming met en bemiddeling door de onafhankelijke klachtenfunctionaris, niet naar tevredenheid is opgelost, wordt de klacht eventueel doorgeleid naar de klachtencommissie of doorverwezen naar andere instanties.
  • Je ontvangt schriftelijk bericht over de verdere gang van zaken.
  • Als je klacht wordt doorverwezen naar de klachtencommissie zal deze je – indien nodig – uitnodigen om schriftelijk of mondeling zaken nader toe te lichten.
  • Binnen 3 maanden na ontvangst van de klacht heeft de commissie deze hopelijk naar tevredenheid afgehandeld (tenzij dit door bijzondere omstandigheden niet haalbaar blijkt te zijn).
  • Je kunt je in de gehele procedure laten bijstaan door een adviseur.
  • De klachtencommissie bestaat uit een externe voorzitter, een extern lid en maximaal zes medewerkers van de GGD Zeeland.
  • Soms neemt de klachtenfunctionaris je klacht niet in behandeling. Bijvoorbeeld wanneer het gaat over een gebeurtenis van meer dan 1 jaar geleden. Het kan ook zijn dat een andere instantie je klacht beter kan behandelen. Hierover krijg je schriftelijk bericht. Indien je dit wenst, zal de  klachtenfunctionaris je begeleiden naar deze andere instantie. Uiteraard zijn dan de voorwaarden van de andere instantie van toepassing.

Samengevat

  1. Ben je niet juist behandeld of heb je niet de juiste informatie gekregen en wil je daarom een klacht indienen? Dat kan, binnen drie maanden, per brief of e-mail. Je kunt hulp krijgen bij het indienen. De klachtenfunctionaris van de
    GGD Zeeland of het landelijke Adviespunt Zorgbelang helpen je graag. 
  2. De klachtenfunctionaris of leidinggevende pakt de klacht op. Meestal is de gemiddelde behandeltijd van een klacht zes weken.
  3. Kom je er samen met de klachtenfunctionaris en/of leidinggevende niet uit? Dan verwijzen wij je naar de klachtencommissie van GGD Zeeland, of naar de geschillencommissie Publieke Gezondheid. De klachtenfunctionaris kan helpen bij het maken van een keuze hierin.
  4. Ben je alsnog niet tevreden met de klachtenafhandeling door GGD Zeeland, dan verwijzen wij naar de Nationale ombudsman.
      Klacht indienen 013-594 21 70
      Stuur bij voorkeur een mail of bel met 013-594 21 70 voor een terugbelverzoek van een klachtenfunctionaris. Het is ook mogelijk om alleen advies of ondersteuning bij het formuleren van de klacht te vragen.