Sinds 1 januari 2015 is de nieuwe Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning (WMO 2015) in werking getreden. Lees op deze pagina meer over de WMO en de rol van GGD Zeeland hierin.

Een melding doen

Als aanbieder van een Wmo-voorziening ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde zorg. Als er tijdens of naar aanleiding van de dienstverlening sprake is van calamiteiten of geweldsincidenten dan ben je wettelijk verplicht om de gebeurtenis binnen drie werkdagen bij ons te melden.

Definities

  • calamiteit: een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid.
  • (gewelds)incident: ernstig grensoverschrijdend gedrag zowel fysiek, psychisch als seksueel tegen een cliënt, door een beroepskracht of door een andere cliënt met wie de cliënt gedurende het etmaal of een dagdeel in een accommodatie van een aanbieder verblijft.

Wil je een melding doen? Vul dan het meldingsformulier geweld in of het meldingsformulier calamiteit.

Meer informatie

Heb je nog vragen over de melding en/of het formulier? Neem dan contact op met één van de toezichthouders WMO via 0113 – 249 400 of wmotoezicht@ggdzeeland.nl.