Verliefd zijn en zoenen
Ongeveer twee op de tien Zeeuwse jongeren (18%) geeft aan nog nooit verliefd te zijn geweest. Ruim driekwart van de jongeren (78%) geeft aan wel eens verliefd te zijn geweest op iemand van het andere geslacht, 3% op zowel iemand van hetzelfde als van het andere geslacht en 1% op iemand van hetzelfde geslacht. Van de Zeeuwse jongeren heeft 36% wel eens gezoend (tongzoenen).
Bij het VWO geven minder leerlingen aan wel eens verliefd te zijn geweest en zij hebben minder ervaring met zoenen dan leeftijdsgenoten van andere onderwijsniveaus. Bijna de helft van de VMBO-bk jongeren (47%) heeft wel eens gezoend (zie figuur 1).
Hoe ouder de leerlingen worden, hoe vaker ze aangeven verliefd te zijn geweest en hoe meer ervaring ze hebben met zoenen (zie figuur 2). Jongens in klas 2 zijn het minst vaak wel eens verliefd geweest en meisjes in klas 2 hebben de minste ervaring met tongzoenen.
Seks en condoomgebruik
Eén op de negen Zeeuwse jongeren (11%) heeft wel een seksuele gemeenschap gehad. In klas 4 geeft 18% van de leerlingen dit aan en in klas 2 is dit 2%. Van de jongeren die wel eens geslachtsgemeenschap hebben gehad heeft 49% altijd condooms gebruikt.
Hoe lager het onderwijsniveau hoe vaker leerlingen ooit geslachtsgemeenschap hebben gehad (zie figuur 3). Wat betreft condoomgebruik zien we geen verschillen tussen de onderwijsniveaus.
Seksuele ervaring tegen de zin
We hebben de leerlingen ook gevraagd of ze wel eens een seksuele ervaring met iemand hebben gehad zonder dat ze het wilden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld ongewild op de mond te zijn gezoend, intiem te zijn betast of ongewild seks te hebben gehad. Van de Zeeuwse leerlingen geeft 6% aan wel eens een seksuele ervaring tegen de zin te hebben gehad en 5% wil deze vraag niet beantwoorden.
Hoe ouder de leerlingen zijn, hoe vaker dit is voorgekomen. Zo heeft 9% van de vierdeklassers een seksuele ervaring tegen de zin gehad in vergelijking met 3% van de tweedeklassers. Ook zien we dat leerlingen op VWO dit minder vaak hebben meegemaakt (zie figuur 3).